Strukturplaner & planprogram
Dag Hammarskjölds Boulevard
2017
Dag Hammarskjöldsleden är en av stadens större infarter och sträcker sig från centrala Göteborg söderut genom Högsbo till Radiomotet. Leden byggdes ut under 1960-talet som en del i ett planerat system av trafikleder i centrala Göteborg. Dessa leder byggdes emellertid aldrig, så Dag Hammarskjöldsleden spelar i dag inte den roll som det var tänkt. Den politiska viljan i staden är nu istället att bygga en stadsgata som är omgiven av bostäder, kontor, service och handel.
Uppdragsgivare
Göteborg Stad
Innehåll
Blandad stadsbebyggelse & trafiklösningar/gatumiljöer
Plats
Göteborg
Team
Johan Altenius, Helena Rengemo & Anders Johansson i samarbete med Stadens projektgrupp
Uppdragsår
2013 & 2015-2017
Dokument
Projektblad
Projekttyp
Förstudie av omvandling av trafikled till stadsgata
Förstudiens syfte har varit att studera och pröva en möjlig omvandling av Dag Hammarskjöldsleden i Göteborg till stadsboulevard, inventera kommunal byggbar mark i anslutning till leden och få en översikt över genomförandeekonomin.
Omvandlingen är en viktig del i att förtäta staden och skapa stadskvaliteter i 60- och 70-talens storskaliga och bilanpassade bebyggelseområden samt att skapa nya attraktiva entréer till Göteborgs centrum. Tanken är att skapa en boulevard med plats för cyklister och gående med möjlighet att korsa gatan på många ställen och att utveckla en effektiv kollektivtrafik.
En boulevard är en stor trädförsedd försedd huvudgata för alla trafikslag, kantad med stadsbebyggelse med attraktiv promenad- och cykelmiljö. En boulevard har korsningar i plan och bottenvåningarnas verksamheter vänder sig till allmänheten.
Ur Projektdirektiv Dag Hammarskjölds Boulevard, 2015-09-30
Perspektiv mot söder över entrén till Botaniska trädgården som visar en ny möjilg hållplats respektive koppling och entré mot Slottsskogen
Med utgångspunkt från den disposition av området som studerats (genomsnitt på ca 7,5 våningar) inryms drygt 920 000 kvadratmeter BTA bostäder vilket med ett genomsnitt på 80 kvm BTA innebär totalt drygt 11 500 bostäder. Därutöver inryms i förslaget cirka 93 000 kvm för lokaler och 435 000 kvm för kontor, skola och vård. I programstudien har ingått att pröva olika gatumiljöer, trafiklösningar och bebyggelsestrukturer samt att utreda möjliga exploateringsvolymer och trafikeringsprinciper.