Projekt

Dialogarbete inför utformning av en skolgård i Lerum

2020-12-11

Lerums kommun och AL Studio arbetar med en detaljplan för ny skola som ska inrymma F-9, grundsärskola och idrottshall. Platsen består idag utav skogsmark med stora marknivåskillnader och inslag av berg. Platsens förutsättningar är en utmaning men innebär också goda förutsättningar att erbjuda framtida elever en stor, varierande och naturnära skolgård.

Barn spenderar en stor del av sin vakna tid på skolan och det gör att inte minst utemiljön behöver utformas med omsorg för att bidra till rörelse, lek och välbefinnande. Lerums kommun, med stöd av AL Studio, genomför därför en dialog med barn och unga från förskola upp till årskurs nio. Dialogträffarna ser olika ut och anpassas efter gruppen men den gemensamma frågeställningen har varit utformningen av en framtida skolgård utifrån de platsspecifika förutsättningarna. Resultatet ger ett viktigt kunskapsunderlag för både det fortsatta planarbetet och efterföljande projektering.

201211 Dialogarbete inför utformning av en skolgård i Lerum (4).jpg
201211 Dialogarbete inför utformning av en skolgård i Lerum (1).jpg

AL Studio har tillsammans med skolverksamheten i Lerum planerat och genomfört dialogträffarna på olika sätt. Med förskolegruppen genomfördes en barnledd gåtur i befintlig skolgårdsmiljö. Barnen fick visa de bästa (och sämsta) platserna och vad de brukar leka där. Förskolan som deltog har en varierande och naturnära skolgård, kanske inte helt olikt den framtida skolan. Årskurs 6–9 från elevrådet på en av kommunens närliggande skolor deltog genom ett platsbesök där de gruppvis diskuterade idéer och ritade på kartor över skolgården. Genom att vara på platsen kunde de uppleva platsens karaktär. Grundsärskolans elever deltog genom två olika grupper där den ena besökte en tillgänglighetsanpassad lekplats i närliggande kommun.

Under besöket utforskades lekplatsen tillsammans med assistenter och pedagoger där AL Studio var med och tog del av upplevelserna och erfarenheterna. Den andra gruppen deltog genom att i skolan ha en veckas tema om utformning av skolgård, där AL Studio fick komma på redovisningen där eleverna bland annat visade en stor modell över skolgården som de hade fyllt med innehåll. Årskurs 2 och 5 deltog genom workshops i klassrum, där uppgiften var att skapa platser för lek och andra aktiviteter på en skolgård. Till sin hjälp hade de lera, färg, kartong, m.m. och träffen inleddes med en presentation och bilder på platsen. Årskurs 5 fick även modeller över skolgården som AL Studio tagit fram.

Håll dig uppdaterad

Genom att prenumerera på vårt nyhetsbrev håller du dig uppdaterad om spännande projekt, lediga jobb och andra uppdateringar om vad som har hänt i vår studio i Göteborg.